Gepost door: jacinthacastora | 15 maart 2011

Vergeten nieuws: Schade Galapagos door tsunami uit Japan

Op de Galapagos is aanzienlijke schade door de tsunami. de voorlopige balans: mensen hebben te weinig schoon water en eten, er zijn nesten van legunanen en schildpadden beschadigd en zeeleeuwen gestorven.

Op 11 maart 2011 werden we weer eens met de neus op de feiten gedrukt hoe deze wereld samenhangt. Nederland is 1 centimeter hoger geworden, de as van de wereld is 10 centimeter verschoven door een aardbeving in Japan. Na de aardbeving volgde een tsunami over een inmens gebied (de stille oceaan), die ook in andere gebieden schade en ellende veroorzaakte. Alleen in de VS vielen 3 doden aan de kust van California. Daarna hield het nieuws op.

Ik woonde 15 maanden op de Galapagos en heb ook een tsunami evacuatie meegemaakt in 2010 na de aardbeving in Chili. Reden waarom ik het nieuws van de tsunami steeds volgde. Het nieuws druppelde langzaam binnen, ook al omdat de verbindingen stil lagen door electriciteitsuitval.

Mijn vriendin op de Galapagos, die op het terrein van de Charles Darwin Foundation woont, mailde me direct na de evacuatie dat het oceaan onderzoeksgebouw van de Charles Darwin Foundation is vernield en dat veel onderzoeksmateriaal en instrumenten verloren zijn. De omvang van de schade was toen nog niet overzichtelijk.

De golf was ook tot aan haar huis gekomen, maar gelukkig niet naar binnen. Haar tuin met veel leguanennesten had wel ernstig geleden. Ze maakte zich zorgen om hen. De afgelopen jaren had ze hard gewerkt om haar tuin zo leguaanvriendelijk mogelijk in te richten en de afgelopen weken kreeg ik enthousiaste mails over de vele nesten en de gevechten tussen de vrouwtjesleguanen om een plekje. Nu was de tuin een groot kerkhof.

Ze mailde gisteren twee foto’s van de schade aan het biomar onderzoeksgebouw en haar echtgenoot maakte een verslag.

Er is echter meer aan de hand en de schade is nog lang niet te overzen. Op dit moment heeft men het over 1,3 miljoen dollar schade, maar er zijn ook problemen met schoon drinkwater en voedsel. De Galapagoseilanden worden twee maal per week met een boot bevoorraad en de watervoorziening was altijd al precair. Zie daarvoor ook mijn overige blogs.

Ik maak me zorgen om al die lieve de mensen die er wonen. Drie van die mensen komen mij zo bezoeken. Een van mijn collega’s is met haar kinderen op bezoek in Nederland. Vanavond zal ik meer berichten.

Responses

  1. Ontzettend jammer dat dit de Galapagos moet overkomen. Ik heb destijds ontzettend genoten tijdens mijn bezoek, al die dieren die daar hun eigen leventje konden leven. En die schitterende natuur en schoonheid. Hopelijk kan het zich snel herstellen.


Geef een reactie

Categorieën

