Gepost door: jacinthacastora | 30 juli 2010

28 juli 2010: zwarte dag voor Galapagos

Zwarte dag 28 juli 2010:

De Galapagos is afgevoerd van de UNESCO-lijst van werelderfgoed in gevaar

De minister van Milieu van Ecuador, Marcela Aguiñaga, voert al meer dan een jaar actie om Galapagos van de bedreigde status lijst af te krijgen en afgelopen woensdag is dat gelukt. Grote overwinning voor de regering maar een verlies voor de Galapagos natuur.  Op 26 juni 2007 is de Galapagos op de UNESCO-gevarenlijst geplaatst, als reactie op de verstoringen van het milieu veroorzaakt door het groeiende toerisme, de immigratie en de grootschalige introductie van niet-inheemse soorten.

Ik woonde en werkte de afgelopen drie jaar ruim 14 maanden  op de Galapagos. Overal in de bewoonde gebieden wordt volop gebouwd, zelfs aan bouwprojecten die tegen de wet in gaan qua hoogte en ligging. De havens worden vergroot, de aanlegsteigers vernieuwd. Er komen scheepsladingen en vliegtuigladingen goederen binnen die lang niet allemaal gecontroleerd kunnen worden. Het migratiesysteem werkt beperkt. Vorige week nog werd ik door een taxichauffeur volledig de verkeerde kant op gebracht. Toen ik hem vroeg waarom hij de weg niet kende: Hij was pas twee dagen op Galapagos aan het werk. En dat terwijl er ook werkloze Galapaguena rondlopen.

In september komt er een nieuwe vliegtuigmaatschappij bij die op de Galapagos gaat vliegen. Het vliegveld van Baltra wordt vergroot en gemoderniseerd. Veel regatta’s rond de wereld hebben de Galapagos als bestemming op hun route. Meestal komen ze vanuit het zeer vervuilde Panamakanaal naar de Galapagos. Zij zullen zorgen voor meer geintroduceerde soorten. Ik heb met verschillende zeilers gesproken, die aangaven dat de controle voor de Galapagos veelal een wassen neus was. Niet meer dan 10 minuten.

Enkele maanden geleden nog werden we opgeschrikt door het feit dat de grote Afrikaanse slak zijn intrede had gedaan op de Galapagos.

Er wordt in schildpad habitat volop gesurft en sportvissen is erg in trek. Het heet “catch en release”, maar ik heb video’s gezien van “catch, play and release”, waarbij volwassen mannen speelden met haaien, gewoon omdat het leuk is…..

Hoewel er vanuit het Galapagos Nationale Park veel gebeurt om excessen tegen te gaan, gaat er ook veel mis. Het is in veel gevallen geen onwil, maar gewoon gebrek aan urgentie en personeel. Ik vrees dat het opheffen van de bedreigde status de situatie niet zal verbeteren en dat uiteindelijk dit laaatste stukje unieke natuur de rekening betaalt.

Zie voor foto’s mijn website.

Responses

  1. hoi volg de eilanden sinds ’80 wilde erg graag heen maar…..onlangs zag ik een docu het is vernietegend
    wat je als zgn eco toerist doet. Ik troost me nu met een dvd’tje het liefst zonder mensen ,voor de illusie… misschien is het nog aanteleggen plastiek eiland met zeemirminnen. een optie voor mijn dromen . sterkte met het aanzien van zo’n kwijnende natuur groet josephine

  2. Je kunt ook voor een update de foto’s op http://www.photoshelter.com/c/castora bekijken in de slideshow stand. Ik raad je de albums cruise north and south aan, of de galapagos reptiles, danwel birds.
    Ecotourisme klinkt inderdaad leuk, maar ik vraag me af hoeveel daarvan stand houdt na een gedegen milieu-effect rapportage.


Geef een reactie

Categorieën

